probleem prestentatie

Bespreek het presentatieprogramma
studio63
Berichten: 4
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 5:35 pm

probleem prestentatie

Bericht door studio63 »

Mijn oude presentatie werkt niet op een recente HP I7computer. Windows 10 home, Nvidia grafische kaart, LG widescreen. Deze presentatie werkte wel op een oude computer (eerste generatie I7 met Nvidia kaart) onder Windows 10 Pro. Presentatie werkt ook op laptop Sony en notebook Asus Eeepc .
Als de presentatie start komen er geen afbeeldingen op het scherm, dit blijft wit .
OpenOffice 4.1.7 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: probleem prestentatie

Bericht door RPG »

Welke afbeeldingen moeten getoond worden? Staan de gevraagde afbeeldingen wel in eventueel goed bereikbaar op de nieuwe computer: bijvoorbeeld is de padnaam naar de afbeeldingen wel goed?
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: probleem prestentatie

Bericht door RPG »

Werkt ApacheOffice wel op jouw computer. Probeer het eens met LibreOffice.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
studio63
Berichten: 4
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 5:35 pm

Re: probleem prestentatie

Bericht door studio63 »

Ik heb ondertussen het probleem gedeeltelijk opgelost . Impress ondersteund blijkbaar niet het breedbeeld resolutie van 2560x1080 px, wel deze van 1920x1080 px. De eigenlijke presentatie gaat door via een beamer en zal dus geen probleem opleveren. Alleen bij de aanmaak van de presentatie op het workstation moet de resolutie aangepast worden.
OpenOffice 4.1.7 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: probleem prestentatie

Bericht door RPG »

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_ ... ndard#WXGA

Bovenstaande link geeft een mooi overzicht van allerlei afmetingen die er zijn voor afbeelding op een computer scherm.
studio63 schreef:1920x1080 px.
Dit is een standaard formaat 16:9 Ik geloof dat het zowel voor computer, TV en film gebruikt wordt. waarbij de verhouding 16:9 belangrijker is dan het aantal pixels.
studio63 schreef:2560x1080 px,
is ultra wide 21.3 : 9. Ik denk dat niet veel computers dat hebben.

Ik geloof dat LibreOffice wat meer keuze toelaat voor het kiezen van de afmetingen van de dia dan ApacheOffice.

Het goed instellen van de schermverhoudingen door het hele systeem heen is wel aan te bevelen. Ik heb dat geleerd vanwege Youtube. Ik kreeg Youtube niet goed: door mij te verdiepen in de schermverhoudingen en een pixel verhouding te kiezen die in overeenstemming was met mijn monitor werden alle problemen in een keer opgelost.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
studio63
Berichten: 4
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 5:35 pm

Re: probleem prestentatie

Bericht door studio63 »

Eigenaardig dat Impress deze resolutie niet aanvaard en PowerPoint wel.
Voor videoresoluties ligt het probleem anders. Er zijn verschillende professionele mogelijkheden gaande. Ik heb ongeveer 22 jaar film en video postproduktie les gegeven in een hogere school, en dat was altijd een pijnlijk punt bij de studenten.
OpenOffice 4.1.7 op Windows 10
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: probleem prestentatie

Bericht door RPG »

Ik denk dat je beter kunt richten op LibreOffice dat wordt nog actief ontwikkeld. De ontwikkeling van ApacheOffice ligt bijna geheel stil. LibreOffice is feitelijk een voortzetting van ApacheOffice.
https://nl.wikipedia.org/wiki/LibreOffice

Ik weet niet of LibreOffice instaat is om wel nieuwere formaten te tonen. Ik ben een simpele thuisgebruiker maar op het Engelse forum zijn gebruikers die ook beter in staat zijn om de nieuwe ontwikkeling in LibreOffice te volgen.

Ik vond op het Engelse deze link Screen resolution (View topic) • Apache OpenOffice Community Forum
I can understand (but not explain) that presentations prepared using a lower (1920 etc) resolution may be distorted when displayed on a 2560 screen. Not having such a hi res screen I cannot experiment.

What happens if the presentation is prepared on a 2560 screen? Does it then, after Saving and reopening, display correctly on that screen?

I would also expect it to display correctly then on a lower resolution screen.
Suffered this issue on a new install on a new W10 machine. For me I reset the W10 scale on the display settings to 100% away from the recommended 125%. The appearance of OO was much improved and changing the OO options->view->scaling value to something greater than 100% worked fine.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: probleem prestentatie

Bericht door RPG »

Uit een klein experiment lijkt mij dat alles afhangt van het kiezen van de papiergrootte voor de presentatie. Het moet de goede verhoudingen hebben voor het apparaat waarop het afgespeeld wordt. Dit lijkt mij voor een deel ook een gevolg van wat een presentie feitelijk is: Je wilt kennis in mooie doordachte vorm overbrengen daarbij past niet dat de verhoudingen op het scherm maar zo veranderen.
Ik heb eerst de presentatie "voorbeeld2560.odp" gemaakt op een computer die staat ingesteld op 16:9. Ik heb het papier ingesteld op 37,33 cm breed en 15,75 hoog. Het resultaat is dat ik wel alles getoond krijg met twee zwarte balken maar in de goede verhoudingen. Het zou kunnen dat op een scherm met die verhouding alles mooi getoond wordt. Ik heb niet zo'n scherm.

Daarna heb ik de papier grote veranderd naar 28 cm breed en de hoogte onveranderd gelaten. Wanneer de verandering van de papierbreedte geactiveerd wordt wordt ook de indeling van de tekst aangepast. Je XXXX staat niet op de zelfde lijn. Ik denk dat dit voor een complete presentatie ook zo zal werken. Op mijn scherm met die verhouding wordt alle goed getoond maar waarschijnlijk niet op een scherm 21,3 :9. Voor de duidelijkheid de tekst met XXXX staat niet op een lijn zoals wel de bedoeling was. Het maakt ook duidelijk je kunt niet maar zo wisselen tussen die twee verhoudingen.
Bijlagen
voorbeeld1920.odp
Papier is smaller gemaakt en de tekst is niet meer mooi op een lijn.
(13.76 KiB) 241 keer gedownload
voorbeeld2560.odp
Originele presentatie voor 2560 * 1080
(12.49 KiB) 249 keer gedownload
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
studio63
Berichten: 4
Lid geworden op: zo feb 02, 2020 5:35 pm

Re: probleem prestentatie

Bericht door studio63 »

Ik ben overgeschakeld naar LibreOffice zoals u voorstelde. Hier verloopt alles prima. Met dank voor de tip. In principe moet een PowerPoint presentatie zich automatisch aanpassen aan de schermresolutie waarmee de presentatie loopt, zowel op CRT, plasma, LCD, LED, touchscreen voor interactieve invoer of beamer. Ongeacht de grote van de bestanden, en als de verhoudingen niet kloppen, al dan niet met zwarte dwarsbalken. Als men schermvullend wil presenteren moet men uiteraard de beelden aanpassen op de juiste resolutie of ze inplanten in een achtergrond aangemaakt in een beeldverwerkingsprogramma (bv Photoshop, Picture Publisher, Gymp enz.
OpenOffice 4.1.7 op Windows 10
Plaats reactie