1 kleur in een afbeelding transparant maken

Bespreek het presentatieprogramma
Lidy
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 27, 2014 12:19 pm

1 kleur in een afbeelding transparant maken

Bericht door Lidy »

Sinds kort gebruik ik OO Presentaties, voorheen Powerpoint (PP) van Microsoft. In PP is een button waarmee je een door jou bepaalde kleur in een afbeelding transparant kunt maken. Dat is erg handig als je werkblad een gekleurde achtergrond heeft en die kleur door de afbeelding heen te zien moet zijn. Ik kan deze functie niet vinden in OO, heb er waarschijnlijk hartstikke overheen gekeken... Als die functie er is, wie kan mij dan eenvoudig uitleggen waar deze te vinden is en hoe te gebruiken?
OpenOffice 4.1.0 - Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 1 kleur in een afbeelding transparant maken

Bericht door RPG »

Hallo

Ik weet niet of ik de vraagstelling goed begrijp! Ik ga voor een figuur, vierkant, waarvan de kleur transparent moet zijn. Onder deze voorwaarde kan het.

Selecteer het object
Klik met de Rechter muis knop
Kies daar: Opmaak profiel bewerken.

Kies tabpage: Gebied en kies daar de kleur.
Kies tabpage: Transparantie en kies de gewenste transparantie.

Als het boven staande het gewenste is en je heb meer elementen ga dan zoeken op stijlen en opmaak. Stijlen en opmaak is essentieel binnen OOo en het begrip hiervan vergemakkelijkt opmaak van documenten.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Lidy
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 27, 2014 12:19 pm

Re: 1 kleur in een afbeelding transparant maken

Bericht door Lidy »

Dank Romke voor je reactie!
Maar het is niet wat ik bedoel. Ik heb het echt over een afbeelding/foto (jpg, png, bmp, enz) en niet over een figuur.
Met 1 klik op de image in pp, activeer je de functie. Als je dan op een kleur in het plaatje klikt, verdwijnt die kleur, wordt het transparant.
OpenOffice 4.1.0 - Windows 7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 1 kleur in een afbeelding transparant maken

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb gekeken met LibreOffice en ook met Apache Office. Het lijkt er op dat LibreOffice wel een mogelijkheid heeft om zoiets met een JPG te doen maar Apache Office niet. Ik weet niet of je met LibreOffice het gewenste wel kunt doen. De vraag is iets duidelijker maar nog niet volkomen. Je vraagt namelijk transparantie van 1 kleur. Er wordt alleen transparantie van kleuren geboden. Ik begrijp 1 kleur als transparantie voor Rood, groen of Blauw en niet alle kleuren.

Je kunt Zowel LibreOffice als Apache Office gelijk op de computer hebben staan.

http://www.libreoffice.org/download/libreoffice-fresh/
Voor downloaden gebruik de link. Kijk wel even uit met het overnemen van de extensie. Wees je bewust van de keuze.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: 1 kleur in een afbeelding transparant maken

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb ook op het Engelse forum gezocht met dit als resultaat:
https://forum.openoffice.org/en/forum/s ... mit=Search

Dit lijk mij het best passend
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... it=transpa*

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Plaats reactie