[Opgelost] VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bespreek het rekenblad
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

[Opgelost] VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Is het mogelijk om VERT.ZOEKEN toe te passen op verschillende gebieden?

Vb. gebied1: A1..B10
gebied2: D1..E10
gebied3: G1..I10

Momenteel heb ik dit geprobeerd op volgende manier:

Code: Selecteer alles

VERT.ZOEKEN(D3;Diensten.$I$4:$J$22;2;0)&VERT.ZOEKEN(D3;Diensten.$T$4:$U$22;2;0)&VERT.ZOEKEN(D3;Diensten.$AE$4:$AF$22;2;0)
maar krijg volgende foutmelding:
#N/B

Wie kan me verder helpen?
Laatst gewijzigd door tuxy op ma dec 26, 2011 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door RPG »

Hallo

Geven de twee afzonderlijke opdrachten wel een resultaat?
Wat is het resultaat
Wat is het gewenste resultaat

Bedenk dat de & operater een string verwacht.

Gebruik voor slechte resultaten de als functie om ze om te werken tot een gewenst resultaat

http://user.services.openoffice.org/en/ ... =9&t=46217
De link kan ook nuttig zijn maar om andere redenen

Romke.
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Hallo,

De aparte VERT.ZOEKEN-functie geven wel het gewenste resultaat.

Gekeken via de link die je me hebt doorgestuurd, maar daar raak ik niet wijzer uit.

Wat moet gezocht worden komt maar één keer voor, ofwel in gebied1 of in gebied2 of in gebied3, dus het gezochte resultaat is uniek.

Om je het beter te laten begrijpen stuur ik mijn project eens door, is wel nog in experimentele fase!

Bedoeling is dat je in het blad planning de Dienst (Dx) en de Periode (Px) kan kiezen, die zo een code genereerd nl. PxDx die dan wordt opgezocht in het blad diensten.
Bijlagen
planningDL.ods
(33.09 KiB) 435 keer gedownload
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik ben niet van plan naar jou voorbeeld te kijken.
Je moet leren hoe de help file te lezen.
Kijk naar de informatieve functies.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Help-functie heb ik geraadpleegd, maar uitleg is zeer beknopt.

Ook via google gezocht!
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door RPG »

Hallo

Er zijn in verschillende functie die beginnen met is: ISNA, ISNB, ISNUMBER en nog meer. Die moet je gebruiken in een als functie.

voorbeeld

als(isNB(verticaalzoeken(XXX,YYY,ZZZ,O));"het is goed" ; "Het is fout")

Dit is een niet getest voorbeeld. Je moet echt beginnen met zulke simpele voorbeelden. Ik heb het ook op die manier moeten leren en geleerd. Ik weet niet wat andere forum leden willen doen voor jouw maar ik verwacht dat mensen echt hard studeren om met een tool als OOo om te gaan.

Bovendien ik zou die Engelse link gaan bestuderen omdat het op de lange termijn het programmeren in OOo- calc eenvoudiger maakt. Eremmel heeft hier ook een keer iets over geschreven wat voor mij toen ook nieuw was. Ik moet bekennen dat ik ook niet de complete strekking kan begrijpen van die link ook omdat ik het niet geprobeerd heb. Maar als lees aanwijzing: Het gaat omwat MrProgrammer schrijft.

Je moet functies langzaam opbouwen.
Eerst verticaal zoeken
Dat met de IsNB of IsNA de fout opvangen
Dan met als het neutraliseren.
En dit herhalen voor elke verticaal zoeken in de zelfde cel.

Je moet met zoeken niet langer gebruik maken van google maar echt op de site zelf zoeken anders krijg je onzin

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Ik snap wel wat je bedoelt, en al het één en ander geprobeerd en getest.

Toegegeven ben nog redelijk nieuw met dergelijke functies.

Zal nog wat proberen hoe het voor elkaar te krijgen.

Grtz,
Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik heb ook even naar het voorbeeld gekeken. Mijns inziens maar misschien heeft Eremmel daar een ander idee over, begin je verkeerd. Je besteedt eerst veel aandacht hoe het eind resultaat eruit moet komen te zien. Dit eindresultaat gebruik je ook voor het invoeren van gegevens.

Mijn idee is
*)Begin met de tabellen voor vaste gegevens
*)Maak een tabel voor de gegevens die wisselen
*)Doe alle berekeningen
*)Toon de uitkomsten op een gewenste manier
*)Maak voor elke tabel een apart werkblad. Over deze laatste ben ik minder zeker
* De vormgeving komt pas het laatst omdat door gebrek aan kennis de opzet vaak veranderd moet worden.

Het bovenstaande heb ik ook proefondervindelijk geleerd.

Zie dit niet als een beschrijving in detail maar als begin van een oefening van mijn kant.

Als je geoefend hebt met functie dan is het belangrijk om dat te laten zien. Nu kan ik alleen zien dat je nog niet voldoende de help file gelezen hebt. Als je met Calc begint moet je beginnen met globaal te lezen en daarna voor elke gewenste functie. Ik lees na meer dan 13 jaar nog steeds de help file omdat ik nog steeds niet alle details ken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Hallo,

Het werkblad Diensten had ik eerst gemaakt met alle periodes (P1..P3) onder elkaar.

Zo was het inderdaad makkelijker de functie VERT.ZOEKEN te gebruiker, waarbij dit perfect werkte.

Uiteraard naar layout toe is deze opstelling praktischer.

Ben me nog volop aan het inwerken in de helpfunctie (terwijl ik dit schrijf staat de 'help' trouwens open op de functie 'ALS'.

Maar helaas kan ik de 'verbinding' niet inzien als het WAAR/ONWAAR is wat wat er verder dient te gebeuren.

Als de ALS-functie WAAR retourneert, dan dient deze één vd VERT.ZOEKEN-functie uit te voeren, maar hoe je dit voor elkaar krijgt weet ik nog niet.

Het lukt me wel om WAAR of ONWAAR in een cel te krijgen, maar voorlopig blijft het ook daarbij.
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door RPG »

Hallo

Ik denk dat het project waar je mee bezig bent te moeilijk voor je is. Het lijkt mij echt een project voor een gevorderde. Het is voor mij ook te moeilijk.

Hier moet je echt leren programmeren dat betekent langzaam opbouwen vanuit de gegevens naar het gewenste resultaat toe. Je kunt proberen alles in functies te vatten maar je kunt ook denken in functies en hulp kolommen. Dat laatste houdt in dat je meer kolommen maakt voor tussen-resultaten. Principieel maakt dit niets uit maar ik denk dat hulpkolommen eenvoudiger is met minder kans op fouten. Zonder hulpkolommen moet je soms twee keer gedeeltelijk de zelfde formule gebruiken en er is een kans dat je dan verschillende formules gebruikt.

Ik zou zeggen maak als eerste doel gebruik van hulp kolommen waarin je langzaam naar een resultaat toe werk. Dat leert je namelijk werken met de functies die je nodig hebt. Je krijgt als ware handvaardigheid. Op het moment dat je het gewenste resultaat hebt is het misschien mogelijk om met het verkregen inzicht het eenvoudiger te maken.

Op het moment dat je meer gaat werken met de functies en eventueel ook de kolommen dan krijg je ook het idee of de opzet goed is. Het kan blijken dat je met een iets andere opzet sneller en ook eenvoudiger tot een resultaat komt. Bij mij rijst de vraagt waarom maak je drie verschillende kolommen als je in alle drie wilt zoeken.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door Johan »

Zojuist alles eens bekeken. Ergens begrijp ik de vraag van de topicstarter niet volledig. Er lijken mij meerdere mogelijkheden ter beschikking te zijn om tot het gewenste resultaat te komen. =ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN( ... is één van de mogelijkheden. Men kan ook gaan werken met verwijzingen naar gedefinieerde namen en de functie indirect. Als de topicstarter zijn vraag eens anders formuleert, op een manier dat ik deze begrijp, zal ik helpen zoeken. Momenteel vind ik niet eens het blad "planning" terug waarvan in een voorgaande post sprake in het bijhorende voorbeeld. Zelfs als ik de volledig werkmap bekijk, snap ik nog de manier van werken niet. Maar ik heb ook nog nooit beweerd een snuggere te zijn?! :roll: :lol:
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Hallo,

Zoals je kan zien probeer ik althans te werken met tussenresultaten om het eenvoudiger te maken.

De opstelling van de Periodes in het werkblad diensten plaats ik naast elkaar, daar dit mijn inziens overzichtelijker lijkt.

Johan, je hebt gelijk het werkblad heet niet 'planning' maar 'Kalender' sorry voor dit ongemak :oops: :oops: :oops:

Kort uitgelegd: in het werkblad 'Diensten' worden alle diensten van alle periodes ingevuld.
In het werkblad 'Kalender' kun je alle diensten opvragen in de verschillende periodes, dit via de functie VERT.ZOEKEN.

Hopelijk is het beter begrijpbaar zo.

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door Johan »

Mijn laatste bijdrage in dit topic bevat een voorbeeld over het werken met gedefinieerde namen. Het toegevoegde voorbeeld gaat nu daarin verder. In maand 1 werkt iedere VERT.ZOEKEN met een gedefinieerde naam en ik heb gemakkelijkheidshalve nog een tabel met de naam rooster aangemaakt. Het is nu maar te hopen dat u nu nog het bos door de bomen ziet? :ugeek:
Bijlagen
planningDL.ods
(29.77 KiB) 450 keer gedownload
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Johan,

Heel hartelijk dank om me verder op weg te helpen.

Traag maar zeker geraak ik er wel uit en vooral dankzij de goede ondersteuning in dit forum.

Momenteel zit ik niet op mijn eigen pc en zal ik na het kerstweekend de verbeterde versie bestuderen.

Ik hou jullie alvast op de hoogte.

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
eremmel
Berichten: 670
Lid geworden op: di sep 01, 2009 10:11 am
Locatie: Barneveld, Nederland

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door eremmel »

RPG schreef:Hallo
Je besteedt eerst veel aandacht hoe het eind resultaat eruit moet komen te zien. Dit eindresultaat gebruik je ook voor het invoeren van gegevens.

Mijn idee is
*)Begin met de tabellen voor vaste gegevens
*)Maak een tabel voor de gegevens die wisselen
*)Doe alle berekeningen
*)Toon de uitkomsten op een gewenste manier
*)Maak voor elke tabel een apart werkblad. Over deze laatste ben ik minder zeker
* De vormgeving komt pas het laatst omdat door gebrek aan kennis de opzet vaak veranderd moet worden.


Romke
Ik ben het met Romke eens. Voor een wat groter project waar je dingen gaat doen op een manier die nog niet helemaal duidelijk zijn is het belangrijk dat je gaat onderzoeken hoe je het moet oplossen. Dit vergt tijd en geduld. Het wordt ook wel verkennen/proto-typen genoemd: probeer de essentie van je oplossing te bouwen zonder te kijken naar hoe het er uit ziet. Weersta de verleiding om die dingen te doen die je denkt te kunnen doen, zoals layout/opmaak. Heb je dat onder controle denk na over de presentatie van de gegevens. Dit kan weer invloed hebben op je oplossing, maar vaak hoeft dat niet zo te zijn.

Als je als voorbeeld kijkt naar je tabblad diensten, dan heb je recent besloten deze anders te presenteren (niet onder elkaar maar naast elkaar; kun je zien aan de ranges van je vert.zoeken() functies :-)). Je maakt het je daar moeilijker mee dan nodig. Niets houd je tegen om de gegevens onder elkaar te houden èn naast elkaar te tonen voor presentatie (eventueel op een ander tabblad). Johan lost het probleem erg elegant op (technisch gesproken dan), maar die oplossing lijkt met wel advanced voor je ervaring op dit moment. Bij met maken van een oplossing moet je er ook aan denken wie er nog meer mee moet werken en/of moet wijzigen, zijn dat allemaal top programmeurs (zoals Johan ;) ), dan kun je je uitleven, maar zijn het gewone office gebruikers, dan moet je dingen niet te complex maken.

Verder wil ik ook benadrukken dat je voor vaste bereiken van gegevens, zoals de inhoud van 'Diensten', je namen gebruikt om dat bereik te gebruiken in formules (Ctrl-F3). Tip voor een enkele cel kun je de cel naam aanpassen in het vakje boven kolom 'A' waar normaal de cel code staat (veld: 'Naamvak'). Selecteer je een gebied met je muis, dan kun je die ook een naam geven.

Succes,

Erik
W11 21H2 (build 22000), LO 7.4.1.2(x64)
Het is Microsoft marketing die laat geloven dat computers geschikt zijn voor niet technici
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Hallo,

Ik ben alles met je eens. De verleiding is inderdaad groot om iets 'groots' te proberen, waarvan je enkel wat basiskennis heb met de gevolgen van dien dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet.

Dan steek je iets in elkaar waarvan je de helft niet weet hoe het werkt. :oops:

Heb eens bestudeerd hoe Johan het voor elkaar heeft gekregen om de diensten in verschillende gebieden te doorzoeken.

Regelmatig ben ik wel onder de indruk hoe sommige mensen in dit forum met dergelijke formules en functies spelen.

In alle geval een pluim daarvoor.

Soms wil men al lopen voordat men kan stappen.

De overige mensen die met dit rooster moeten werken zijn geen programmeurs of technici, dus moest zo eenvoudig mogelijk zijn.

Op volgende site heb ik ook heel wat info gevonden:
http://www.martonline.org/index.html

Deze site bespreekt welliswaar Excel, maar grotendeels ook bruikbaar voor Calc.

Hierbij wil ik iedereen nog eens danken voor alle wijze tips/hulp, en zal nu dit topic afsluiten met [Opgelost]

Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door Johan »

tuxy schreef:De overige mensen die met dit rooster moeten werken zijn geen programmeurs of technici, dus moest zo eenvoudig mogelijk zijn.
Christophe
Mmmm, voorzie dan voldoende kopieën van uw werk, gewoon als "damagecotrol"? Het zou me sterk verwonderen, mocht u dit ooit spijten.
tuxy
Berichten: 115
Lid geworden op: do okt 29, 2009 11:53 am
Locatie: Adinkerke, België
Contacteer:

Re: [Opgelost] VERT.ZOEKEN in verschillende gebieden

Bericht door tuxy »

Zal ik zeker doen!!!

Grtz,
Christophe
OpenOffice 3.1 / Vista / Ubuntu Linux 10.04
Plaats reactie