Adressen uit database automatisch invoeren op factuur

Bespreek het rekenblad
dps
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 5:20 pm

Adressen uit database automatisch invoeren op factuur

Bericht door dps »

Beste mensen,

Ik heb een klein bedrijfje, en maak mijn facturen in Calc. Nu tik ik elke keer de naw gegevens van de klant zelf in, dit moet toch ook automagisch kunnen lijkt me. Ik heb een database bestand aangemaakt met als bron het adresboek van Thunderbird. Nu heb ik in een calc blad de kolommen die ik wil tonen gesleept vanuit het gegevensbronnen/tabellen venster. Als ik nu een rij selecteer in de tabel krijg ik alleen de knop "gegevens naar tekst" de knop "gegevens naar velden" blijft grijs, en kan dus niet geselecteerd worden. Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Of kan ik beter dit hele idee laten varen, en met ctrl-c en ctrl-v mijn adressen invullen?
openoffice V3.3.0, Win7
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Adressen uit database automatisch invoeren op factuur

Bericht door RPG »

Hallo

Ik begrijp niet zo geheel goed de vraag. Maar ik denk dat het heel goed is om te leren omgaan met databases en wel speciaal op de manier wat OpenOffice.org biedt aan mogelijkheden. De mogelijkheden om gegevens in te voeren zijn niet zo geweldig maar ik denk dat het tonen van gegevens beter gaat.

Misschien biedt het leren omgaan met de rapporten ook extra mogeljkheden.

Kortom ga door en probeer de vraag duidelijker te maken misschien dat het antwoord dan ook iets meer biedt.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
RPG
Berichten: 4667
Lid geworden op: wo apr 15, 2009 1:01 am
Locatie: Apeldoorn, Nederland

Re: Adressen uit database automatisch invoeren op factuur

Bericht door RPG »

Hello

De gestelde vraag bleef iets langer hangen dan gewoon was. Vandaar ook dit nieuwe antwoord. Gezien het feit dat de gegevens uit twee verschillende databases komen is het geheel wat moeilijker. Maar het biedt tegelijk een mogelijkheid om te leren om gaan met OOo.

Het is wel een wat complexe weg maar facturen worden niet zo vaak verstuurd dus ik denk dat deze wat omslachtige manier wel kan werken en het biedt wel voor uitgang met de oorspronkelijke manier van werken.

Korte inleiding
Maak een spreadsheet waarin alle gegevens komen voor de facturen van deze periode. Dit moet elke periode opnieuw gedaan worden maar bijna automatisch.
Maak een database gebasserd op dit spreadsheet. Maak in deze database een rapport wat de facturen print.

Eerste spreadsheet
Verzamel hierin de gegevens
a) Een blad met Naam adres en woonplaats
b) Een blad met de factuur gegevens waarin ook met behulp van spreadsheet functie op elke regel NAW komt te staan.
Het vullen van beide spreadsheets gebeurt vanuit een alreeds bestaande database door de gegevens hier naar toe te trekken. Wanneer je de gegevens eenmaal in de base getrokken heb dan wordt er een bereik gemaakt gekoppeld aan de database wat ook elke keer vernieuwd kan worden. Een goed gemaakte query kan een periode afbakenen.
Als tweede stap moet in het spreadsheet daarna aan elke regel NAW gekoppeld worden. Als de gegevens goed zijn dan het spredsheet opslaan.
Het nadeel van deze methode is wel dat dit met de hand gedeeltelijk moet worden bij gewerkt elke keer als je nieuwe facturen wilt maken.


Database
Maak een database gekoppeld aan dit spreadsheet.
Maak in deze database een rapport wat de facturen print.


Afronding
Voor door gewinterde gebruikers van databases zal dit een om weg zijn. Maar ik herinner mij zelf dat het leren omgaan met een database erg moeilijk was, Ik heb het ook geleerd met een stap voor stap proces en dit lijkt mij een goed begin.

Romke
LibreOffice 7.4.3.2 op openSUSE Leap 15.4
Johan
Berichten: 496
Lid geworden op: di jun 02, 2009 11:53 pm

Re: Adressen uit database automatisch invoeren op factuur

Bericht door Johan »

Door een geldigheid op basis van een klantenidentiteit toe te kennen aan een niet afdrukbare cel, kan u de andere gegevens toch automatisch laten invullen met behulp van de functie HOR.ZOEKEN of VERT.ZOEKEN? U klikt dan in de cel met de geldigheid de juiste klantenID aan en de rest vult zich automatisch in? Als de bewuste cel in het tabblad beveiliging onder celopmaak is aangevinkt om niet af te drukken, zal niemand zijn klantenID te zien krijgen? Ik speel maar met een idee ...
Plaats reactie